Nejčastější otázky našich čtenářů ke změně dodavatele energií

zdroj: shutterstock.com
zdroj: shutterstock.com

Současným trendem na trhu je zdražování plynu a elektřiny. Lidé se snaží najít všechny možné způsoby, jak náklady na energiích minimalizovat. Prvním krokem k úspoře peněz by měla být změna současného drahého dodavatele za levnějšího. Naši čtenáři se však často ptají, jak se změna dodavatele elektřiny či plynu provádí, jaký tarif zvolit, na možné úspory v domácnosti a podobně. Na tyto otázky odpovíme v dnešním článku.

1. Kdo si může změnit dodavatele elektřiny a plynu?

Než si vůbec vyberete nového dodavatele energií, měli byste nabídku dodavatelů porovnat. Na internetu je spousta online srovnávačů, které vám porovnají dodavatele plynu a elektřiny, a poradí vám s těmi nejvýhodnějšími nabídkami. Můžete tak ušetřit i několik tisíc korun ročně.

Jakmile si vyberete nového dodavatele plynu/elektřiny srovnáním dodavatelů, který nabídne nižší cenu za komoditu a nižší poplatky, pak přejděte k samotné změně. O změnu dodavatele si může požádat každý zákazník (neboli majitel přípojky).

Ovšem je nutné nejprve zrušit svou stávající smlouvu s dodavatelem. Některé smlouvy jsou uzavřeny na dobu určitou, která může být až 10 let. Výpovědní lhůta je pak nejčastěji 3 měsíce. Na výběr máte z několika desítek společností, které mají licenci dodávat do domácností v České republice elektřinu či plyn.

2. Jak změnit dodavatele energií?

Spousta lidí se obává, že je změna dodavatele složitá. Opak je pravdou. Chcete-li změnit dodavatele, protože jiný vám nabízí příjemnější ceny, stačí si u něho sjednat smlouvu. O další kroky se postará sám dodavatel energií, kterému podepíšete plnou moc k zastupování při jednání se stávajícím dodavatelem. Sepíše výpověď smlouvy pro vašeho stávajícího dodavatele, pošle ji na jeho adresu a zajistí i další dokumenty, jako je nová smlouva a podobně. Navíc, nic neplatíte, protože změna dodavatele je zcela zdarma.

3. Kdy odebírám plyn/elektřinu od nového dodavatele?

Než přejdete k novému dodavateli elektřiny, musíte počkat na vypršení výpovědní lhůty u svého starého dodavatele. Výpovědní lhůta je zpravidla jeden až tři měsíce. Jediné, co se po uplynutí této lhůty změní, je logo na faktuře a ceny. Nebudou prováděny žádné zásahy do připojení energií a podobně. Údržbu sítě má na starosti stále stejná firma včetně samotného odpočtu stavu elektroměru/plynoměru na konci zúčtovacího období.

4. Jak často si můžete měnit dodavatele?

Jestliže přejdete k novému dodavateli, ale nakonec se vám ani ten nebude zamlouvat, pak nevěšte hlavu, protože změnu dodavatele elektřiny či plynu můžete provádět jednou za šest měsíců. Opět byste ale měli myslet na to, že musíte projít ještě výpovědní lhůtou, a to při každé změně. Změnu vám také může zablokovat smlouva na dobu určitou, doporučujeme si tedy nejdříve prostudovat vaší stávající smlouvu.