Nenadálé ničivé události jako požár nebo povodeň naštěstí nepřichází často. Ale pokud nastanou, dokáží napáchat obrovské škody. Zmírnit dopad těchto událostí pomůže pojištění domácnosti, ze kterého lze uhradit škody na vašem majetku. Pojištění domácnosti proto většina rodin nepodceňuje a má ho sjednané. Ale ne vždy mají sjednané pojištění správně. Podívejme se na šest nejčastějších chyb, kterých se při sjednání pojištění domácnosti můžete dopustit.
1. Záměna pojistných produktů
Nejzásadnějším omylem je záměna dvou podobných pojistných produktů, a to pojištění domácnosti a pojištění nemovitosti. Zatímco pojištění nemovitosti se týká pouze holé budovy, pojištění domácnosti chrání vnitřní vybavení vašeho bytu nebo domu. Každá domácnost tedy potřebuje jak pojištění nemovitosti, tak i pojištění domácnosti.
2. Výše pojistné částky
Výše pravidelně placeného pojistného závisí na sjednané výši pojistné částky. Ovšem nevyplatí se vaši domácnost podpojistit jen proto, abyste platili menší pojistné. V případě ničivé události vám potom pojišťovna proplatí pouze maximální sjednanou částku na nové vybavení bytu a v případě podpojištění tudíž nepokryje reálnou výši škody.
Tip: Nezapomeňte si své vybavení zdokumentovat fotograficky pro případné řešení pojistné události
Abyste zjistili, na jakou částku máte uzavřít majetkové pojištění, je vhodné udělat si seznam všeho zařízení bytu. K zařízení bytu se počítá veškerý nábytek, pračka, lednička a další domácí pomocníci. Dále sem patří i elektronika jako počítače, televize atd. U každé položky odhadněte její cenu a součet hodnoty všech položek bude odpovídat výši pojistné částky, na kterou budete potřebovat pojištění domácnosti sjednat.
K podpojištění domácnosti však nemusí dojít pouze při podpisu smlouvy. Je třeba si uvědomit, že postupem času si pořizujete nové a modernější věci, které mohou mít vyšší hodnotu. Proto je vhodné jednou za zhruba tři roky pojistnou smlouvu aktualizovat a pojistnou částku úměrně navýšit.
3. Pojištění odpovědnosti
Pokud dojde k havárii vody ve vašem bytě, je třeba počítat s tím, že zničené zařízení bytu vám pojištění domácnosti pokryje. Ale nepokryje již škody, které voda způsobí sousedům pod vámi. K tomu slouží pojistný produkt pojištění odpovědnosti. Řada pojišťoven ho nabízí jako součást nebo doplňkovou službu k pojištění domácnosti.
Mnoho lidí od pojištění domácnosti automaticky očekává i pojištění odpovědnosti za škodu (lidově také pojištění na blbost). To však není a nemusí být pravidlem. Proto se při podpisu smlouvy zajímejte, zda je součástí i pojištění odpovědnosti. Pokud není, nezapomeňte si sjednat i toto pojištění.
4. Krytí rizik
Při podpisu smlouvy si pečlivě prostudujte na jaké události se pojištění domácnosti vztahuje. Krytí rizik se může lišit pojišťovna od pojišťovny. Ale zpravidla je v pojištění domácnosti zahrnuto riziko:
- požáru
- výbuchu (např. plynu)
- vichřici
- sesuvu půdy
- havárii vodovodu
Velmi často je také součástí pojištění proti vloupání, ale o tom je lepší se raději přesvědčit. Naopak pojištění proti povodním součástí pojištění domácnosti nebývá a proti tomuto riziku je třeba se připojistit.
5. Nedostatečné zabezpečení domácnosti
Pro sjednání pojištění domácnosti proti vloupání po vás možná bude pojišťovna požadovat důkaz o zabezpečení objektu. U některých pojišťoven může i na míře zabezpečení objektu záviset výše pojistného. Spočítejte si jej nezávazně v kalkulačce pojištění majetku.
V každém případě, pokud váš majetek nebude dostatečně zabezpečen (např. bezpečnostními dveřmi nebo bude v době vloupání okno otevřené na ventilaci), můžete být nemile překvapeni tím, že vám pojišťovna proplatí pouze malou část vzniklé škody.
6. Nezohlednění asistenčních služeb
Při uzavírání pojištění domácnosti se nezapomeňte informovat na rozsah asistenčních služeb. Asistenční služba se v případě havárie může stát výtečným pomocníkem. Především, řešíte-li problém na dálku nebo jste ve velkém stresu. Asistenční služba vám pomůže objednat řemeslníky, kteří pomohou s odstraněním škod atp.